آیا چاپ کتاب هنوز هم ، مهم است؟

آیا چاپ کتاب هنوز هم ، مهم است؟

0 1342

کتاب مجموعه‌ای از صفحات نوشته‌شده، مصور، چاپ‌شده یا صفحات خالی (صفحه سفید و نانوشته)؛ ساخته‌شده از جوهر، کاغذ (ورق)، پوست حیوانات یا مواد دیگر (چسب، نخ و…) است که معمولاً از یک طرف یا سمت به یکدیگر محکم شده یا متصل می‌گردند. هر برگه در کتاب، ورق و هر سمت یا روی هر ورق، صفحه نامیده می‌شود.

کتاب، یکی از دستاوردهای بزرگ انسان ها می باشد ، چرا که توانایی انتقال اطلاعات و دانش و تجربه را از نسلی به نسل دیگر، مهیا نمود. با توجه به توسعه تکنولوژی، فرآیند مطالعه کتاب تغییر پیدا کرده است و کتاب از حالت سنتی خود به انواع دیگری همچون کتاب دیجیتال و الکترونیک و انواع ایبوک ها و کتاب صوتی، تبدیل شده است و با تمام این تفاسیر، اصل و هویت کتاب به ما هو کتاب، همچنان باقی است.

چنانچه که بسیاری از دانشمندان و علما و مفسران و تاریخ نگاران ، تجربیات و حاصل عمر خود را، در قالب کتاب منتشر می کنند و یا حتی جامعه علمی ایران و جهان نیز برای چاپ کتاب اهمیت بسیار زیادی قائل است.

موسسه چاپ کتاب thesispublication دارای تجربه ای کامل در زمینه چاپ و ویراستاری انواع کتاب انگلیسی ، دانشگاهی ، شعر ، رمان در تیراژ کم و دلخواه می باشد.

در زمینه چاپ کتاب ، عموماً کتاب هایی که به موسسه چاپ کتاب thesispublication ارائه می شود، از منظر ویرایشی و ویراستاری، دارای اشکالاتی می باشد، لازم به ذکر است که برخی مؤلفان بنا به دلایلی، ازجمله میل به هزینه کمتر و بی‌علاقگی به دست‌کاری متن از سوی شخص دیگر، مایل نیستند کتاب آنها به ویراستار سپرده شود؛ اما کتاب آنان به ویرایش نیاز دارد.

با توجه به تجربه بیش از ۱۵ ساله ما در زمینه چاپ کتاب، متوجه این امر شده ایم که در نگارش اولیه کتاب ها، بسیاری از نکات حتی به ظاهر ساده نیز، رعایت نشده است و این قضیه بعد از چاپ کتاب، از ارزش آن می کاهد، قدم اول ویرایش کتاب، رعایت همین نکات ساده است.

اخذ مجوز کتاب

عموماً در هنگام چاپ کتاب مواردی چون هزینه چاپ کتاب و چاپ کتاب در تیراژ دلخواه و چگونگی اخذ فیپا و اخذ شابک و اخذ مجوز کتاب از اهمیت بالایی برخودار می باشد، چرا که عدم آشنایی با فرآیند اخذ مجوز کتاب و طولانی بودن آن، باعث کاهش انگیزه برای چاپ کتاب می باشد.

این نکته را باید به یادداشته باشید،  موسسه ای که کار انجام چاپ کتاب را بر عهده دارد، باید تجربه ای طولانی در زمینه چاپ کتاب کودک، چاپ کتاب شعر و رمان ، چاپ کتاب به زبان انگلیسی، چاپ کتاب ترجمه، چاپ کتاب فارسی ، چاپ کتاب دانشگاهی داشته باشد تا بتواند امور چاپ کتاب را به نحو احسن به اتمام برساند.

اخذ شابک و فیپا کتاب

فیپا یا فهرست‌نویسی پیش از چاپ عبارت است از فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از انتشار که در صفحه حقوقی یا صفحه شناسنامه کتاب درج می‌شود. فیپا تهیه اطلاعات کتابشناختی برای شناسایی و بازیابی یک کتاب بر مبنای ضوابط و استانداردهای بین المللی قبل از انتشار آن کتاب است. در سراسر دنيا هر سال انتشار كتاب­ و ساير نشريات به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد و به همين نسبت هم به مراكز فروش و انتشار افزوده مي شود. اين توسعه روزافزون در امر چاپ و انتشار موجب شده است كه در مقابل حجم زياد آن احساس سردرگمي و بلاتكليفي نماييم و مدت زمان بيشتري را صرف پيدا كردن كتاب يا نشريه مورد نظرمان بنماييم.

در سال ۱۹۶۸ كميته فني مستندسازي سازمان بين المللي استاندارد، گروهي را زير نظر موسسه استاندارد انگلستان براي تحقيق درباره امكان بسط نظام انگليسي براي شماره گذاري در سطح بين لمللي تعيين كرد. كنفرانس هاي متعدد بين كشورهاي اروپائي و آمريكايي برگزار گرديد كه نتيجه اين كنفرانس ها، توصيه امه شماره ۲۱۰۸ ايزو است كه اصول و روش شماره-گذاري استاندارد بين لمللي كتاب را تعريف مي كند و هدف از آن هماهنگ سازي و استاندارد كردن استفاده از شماره براي كتابها در سطح بين لمللي، به طريقي است كه هر شماره استاندارد بين لمللي كتاب، تنها يك عنوان مشخص و يا چاپ مشخص از يك عنوان توسط ناشر خاص را شناسايي مي كند. براي انجام و پياده كردن اصول شابك يك سازمان بين المللي در سطح جهان مسئوليت شماره گذاري را بر عهده گرفت كه مقر آن در لندن – انگلستان است و به سازماني جهاني شابك مشهور شد.

موسسه چاپ کتاب thesispublication در اسرع وقت نسبت به اخذ فیپا و شابک برای شما اقدام می نماید.

تبدیل پایان نامه و تز به کتاب

عموماً بعد از اتمام دفاع از پایان نامه و هنگام پذیرش برای مقطع دکتری، داشتن کتاب چاپ شده در زمینه تحصیلی خود، بسیار اثرگذار می باشد. لذا در راستای ارائه این خدمات، موسسه چاپ کتاب thesispublication  خدمات تخصصی در زمینه استخراج کتاب از پایان نامه ، تبدیل تز و پروژه به کتاب را ارائه می نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بگذارید