انتخاب بهترین نرم افزار طراحی PCB

انتخاب بهترین نرم افزار طراحی PCB

0 1582

وقتی PCB ها کشف نشدند ، مهندسان تمام اجزای موجود در مدار را با استفاده از سیم های خارجی متصل می کنند ، همان کاری که امروزه روی تخته نان انجام می شود. اما با بزرگتر شدن و پیچیدگی مدارها ، ایجاد اتصالات قابل اطمینان با استفاده از سیم های خارجی بسیار دشوار شد. برای حل این مسئله ، PCB ها در سال ۱۹۳۶ معرفی شدند. امروزه ابزارها و نرم افزارهای زیادی به صورت آنلاین و آفلاین برای طراحی PCB در دسترس هستند که می توانند به شما در طراحی و ساخت PCB ها با سهولت کمک کنند. همچنین ما به طور کامل بررسی میکنیم که برد pcb چیست ؟ ما قبلاً در مقاله قبلی با اصول PCB آشنا شدیم ، در این مقاله ، برخی از نرم افزارهای معروف طراحی PCB را برای قیمت ، قابلیت استفاده و سایر ویژگی های آنها بحث و مقایسه خواهیم کرداین نرم افزارها برای طراحی و شبیه سازی مدار الکترونیک به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

برد PCB چیست؟

pcb یک برد مدار چاپی (Printed Circuit Board) غیر رسانا و چندلایه مسی است که در آن تمامی قطعات الکتریکی و الکترونیکی از طریق یک برد مشترک و بوسیله تکیه گاه فیزیکی تعبیه شده در کف برد  به یکدیگر متصل اند. تا قبل از رشد و گسترش pcb تمامی قطعات در مدار بوسیله سیم به یکدیگر متصل می شدند که این امر موجب افزایش پیچیدگی و کاهش اطمینان پذیری مدار می گشت. در نتیجه آن ما هیچ گاه (بوسیله اتصال قطعات با سیم) قادر به ساخت مدار بزرگی چون مادر برد نبودیم. در pcb تمامی قطعات بدون سیم و از داخل به یکدیگر متصل اند که این ویژگی منجر به کاهش پیچیدگی طرح کلی مدار می شود. pcb  بوسیله تابعیت از روشی که با آن طراحی می شود، در فراهم کردن الکتریسیته و اتصال بین قطعات مدار کاربرد ویژه ای دارد. bpc ها را می توان با توجه به هرگونه مشخصات مورد نیاز کاربر طراحی و سفارش سازی کرد. صحت این نکته را می توان در (طراحی دلخواه و متنوع) بسیاری از وسایل الکترونیکی از جمله تلویزیون، موبایل، دوربین دیجیتال و اجزاء کامپیوتر همچون کارت های گرافیک، مادربرد و .. یافت. pcb  برای دریافت اطلاعات کامل در زمینه PCB ها، مقاله جدول اعداد باینری را مطالعه کنید. در بسیاری زمینه های دیگر از جمله تجهیزات پزشکی، ماشین آلات صنعتی، صنایع خودروسازی و روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار PSpice

نام این نرم افزار از نام شرکت اورگان آمده است. OrCAD = اورگان + CAD. این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس نیست ، قیمت نسخه مجوز آن از ۲۳۰۰ دلار شروع می شود. OrCAD توسط جان دوربتاکی ، کن و کیت سیمور ساخته شده است.

OrCAD به دو قسمت تقسیم شده است. OrCAD Capture و PSpice. OrCAD Capture برای طراحی مدارها استفاده می شود و این قسمت به مجموعه PCB معروف است. OrCAD سه نوع مجموعه PCB را فراهم می کند. OrCAD Standard . در سایت آیرنکس ما در مورد برخی از نرم افزارهای رایج EDA مانند EAGLE ، Multisim ، EasyEDA ، Altium design ، OrCAD و KiCAD بحث می کنیم. ، OrCAD Professional و Allegro PCB. استاندارد OrCAD مفهومی برای طراحی محیط تولید است و قیمت آن از ۱۳۰۰ دلار شروع می شود. OrCAD Professional از قابلیت طراحی مدار چاپی درجه حرفه ای برخوردار است. این نسخه در مقایسه با نسخه استاندارد هزینه بر است و هزینه آن حدود ۲۳۰۰ دلار است. Allegro PCB برای طراحی سطح PCB در سطح تخصص استفاده می شود.

OrCAD PSpice برای شبیه سازی و تأیید مدار استفاده می شود. PSpice مخفف Personal Simulation Program with Integrated Circuit Emphasis می باشد. Capture و PSpice شبیه ساز کامل و ابزار طراحی PCB را ایجاد می کنند. PSpice نیز در دو نسخه در دسترس است. PSpice Designer و PCB Designer plus. PSpice Designer برای شبیه سازی استاندارد صنعت است و شامل ۳۳۰۰۰ قسمت در کتابخانه است. این نسخه از ۱۹۸۰ USD شروع می شود. طراح PSpice به علاوه برای تجزیه و تحلیل برای قابلیت اطمینان ، هزینه و عملکرد است. این نسخه دارای تمام ویژگی های طراح PCB و سایر ویژگی های منحصر به فرد مانند تجزیه و تحلیل هزینه ، تجزیه و تحلیل عملکرد ، بهینه سازی طراحی ، مدل سازی و شبیه سازی سیستم C / C ++ ، تحلیل قابلیت اطمینان و شبیه سازی مشترک HW / SW است. برای دانلود pspice میتوانید از سایت آیرنکس استفاده کنید.

OrCAD PSpice می تواند مداری را که در ضبط طراحی شده است شبیه سازی کند و همچنین می تواند طراحی را از MATLAB / Simulink شبیه سازی کند. این ویژگی OrCAD را از سایر نرم افزارها منحصر به فرد می کند. می توانید نسخه آزمایشی OrCAD را از اینجا بارگیری کنید.

نتیجه گیری

از بین همه این نرم افزارها ، Eagle بهترین نتایج را برای طراحی PCB ارائه می دهد. اگر شما یک طراح PCB حرفه ای هستید و برنامه شما بسیار بزرگ و پیچیده است ، پس به دنبال طراح Altium باشید. اگر مبتدی هستید و تازه با طراحی PCB شروع به کار کنید ، به EAGLE یا EasyEDA مراجعه کنید ، زیرا منابع و آموزشهای بسیار خوبی از اینترنت خواهید یافت که اگر مبتدی باشید بسیار مفید است. اگر به آن در شرکتی نیاز دارید و نمی خواهید مجوزی خریداری کنید ، از KiCAD استفاده کنید.

مطالب مشابه

0 98

بدون دیدگاه

دیدگاهی بگذارید